dinsdag 13 maart 2012

Mei: maand van de mediaopvoeding


In mei wordt door Mediawijzer.net de bewustwordingscampagne Media Ukkies: mediaopvoeding voor peuters en kleuters gelanceerd.
Media maken steeds eerder en steeds vaker een belangrijk onderdeel uit van de leefwereld van kinderen. Internet en televisie wordt zelfs door de allerjongste kinderen bijna twee uur per dag gebruikt. De centrale boodschap van de campagne zal zijn dat mediagebruik goed en leuk kan zijn voor de ontwikkeling van het kind, maar dat men soms even moet opletten en bijsturen.
De campagne richt zich hoofdzakelijk op ouders van kinderen in de leeftijdsgroep van 0 tot 6 jaar, maar ook het onderwijs en de peuterspeelzalen worden uitgenodigd hierbij aan te sluiten.
Ter vergroting van het mediabewustzijn wordt door Mediawijzer.net een onderzoek geïnitiëerd naar het mediagedrag van kinderen tot 6 jaar en hoe de ouders daar in hun opvoeding mee omgaan. Voor ouders en opvoeders komt er op de campagne-site een Mediawijsheid test te staan, zodat zij inzicht krijgen in hun eigen mediawijsheid en -opvoeding.
Tijdens de Maand van de Mediawijsheid wordt de Media Ukkie Award uitgereikt aan die media (websites, apps, interactieve boeken, TV-programma's) die goed zijn voor de ontwikkeling of het vermaak van kleine kinderen.
Begin mei zullen de genomineerden op www.mediaukkies.nl bekend gemaakt worden. Eind mei zal de award in Beeld en Geluid uitgereikt worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten