Informatievaardigheden

Informatievaardigheden - Informatiecyclus
In het 1e blok van het nieuwe schooljaar wordt er door het team APO verschillende keren instructie gegeven met als onderwerp Informatievaardigheden. Uiteraard is de insteek voor de 1e jaars anders dan bij de 4e jaars, maar de gemeenschappelijke noemer kan je toch wel de Informatiecyclus noemen. Zowel bij een eenvoudig probleem ("waar staat dit boek in de Xplora-kast?") als een ingewikkeld (literatuuronderzoek voor Kernopgave POS) doorloop je de zes stappen van de informatiecyclus.


Stap 1: concretiseer het informatieprobleem en je informatiebehoefte
Stap 2: Kies uit de vele informatiebronnen
Stap 3: Gebruik de juiste zoektermen bij de gekozen informatiebron
Stap 4: Verzamel en selecteer de bruikbare informatie
Stap 5: Verwerk en structureer de gevonden informatie
Stap 6: Evalueer het resultaat en het proces

Voor meer uitleg en voorbeelden bij de verschillende stappen, kun je kijken op Zoeken en vinden op de Xplora-website.

APA Richtlijnen voor bronvermelding
APA? Het is toch APO = Academie voor Pedagisch Onderwijs?
Deze keer niet.

Elke keer dat je voor een opdracht een literatuuronderzoek moet doen en hiervan een verslag moet maken, wordt je gevraagd de bronvermelding volgens APA-richtlijnen te maken.
Of je bron nu een gezagwekkend rapport is , een artikel uit een peer-reviewed tijdschrift of een persoonlijke mededeling van je stage-docent, telkens moet je kunnen verantwoorden waar jij je informatie hebt gevonden.
Met een bronvermelding kan de lezer nagaan:
- welke bronnen je hebt gebruikt (betrouwbaarheid)
- of je een variatie aan bronnen hebt gebruikt
- of de bron correct is gebruikt
- of er belangrijke bronnen ontbreken
Dit overnemen van delen van andermans werk kan op twee manieren:
- door te parafraseren (in je eigen woorden weergeven)
- door te citeren (een stukje tekst letterlijk overnemen, waarbij je het citaat tussen aanhalingstekens zet)

Tijdens de Xplora- workshops en instructies komt dit dan ook uitgebreid aan de orde. 

Voorbeelden APA-richtlijnen:
boek-> Alkema,Eddy, Tjerkstra, Willem (2011) Meer dan onderwijs (7e herz.dr.). Assen: Van Gorcum.
artikel-> Prenger,Joanneke (2009) Realistisch rekenen : een rekenles én een taalles. JSW 93(6), 7-11.

internetbron-> TULE inhouden & activiteiten (z.d.). Geraadpleegd op 15 november 2011, http://tule.slo.nl/index.html 


 
bron: LWSVO (2005) Richtlijnen bronvermelding. Geraadpleegd op 15 november 2011 http://www.lwsvo.nl/