dinsdag 25 september 2012
Oktober: maand van de geschiedenis
De hele maand oktober 2012 staat geschiedenis in de belangstelling, want dan gaat de negende editie van de Maand van de Geschiedenis van start. Door meer dan honderd instellingen verspreid over Nederland worden verschillende activiteiten georganiseerd. Het thema van de Maand van de Geschiedenis is Arm & Rijk.
Voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs is een lespakket ontwikkeld met als titel: Bij mij om de hoek : verhalen over Arm & Rijk". Leerlingen worden uitgedaagd om een historisch onderzoek te doen naar de geschiedenis van Arm & Rijk bij hen in de buurt. Op de bij dit lespakket behorende website vindt men o.a. instructiefilmpjes over het doen van historisch onderzoek en ideeën voor een verhaal.
Door deelname aan dit project worden de leerlingen gestimuleerd om in hun eigen omgeving een bezoek te brengen aan bijvoorbeeld een museum, archief of bibliotheek.
woensdag 5 september 2012
Laat maar zien
Laat maar zien is een online methode voor beeldend onderwijs en cultuureducatie. Xplora heeft hier een abonnement op dat alleen bestemd is voor medewerkers en studenten van de PABO. Daarom wordt gevraagd om een gebruikersnaam en wachtwoord. Iedere drie maanden krijgen wij een nieuw wachtwoord. De actuele inloggevens kunnen jullie vinden op Pabo InfoCom bij links Beeldend onderwijs.
Laat maar Zien bestaat uit meer dan 360 kant-en-klare lessen. Elke activiteit bevat een duidelijke lesbeschrijving, suggesties voor de start van de les en een keur aan beeldmateriaal dat kinderen tot creëren uitlokt. Neem zelf eens een kijkje op de site van Laat maar zien en laat je inspireren!
Laat maar Zien bestaat uit meer dan 360 kant-en-klare lessen. Elke activiteit bevat een duidelijke lesbeschrijving, suggesties voor de start van de les en een keur aan beeldmateriaal dat kinderen tot creëren uitlokt. Neem zelf eens een kijkje op de site van Laat maar zien en laat je inspireren!
woensdag 27 juni 2012
Eerste kinderboek in Lettertype Dyslexie
22 juni is er voor het eerst in Nederland een kinderboek uitgebracht in een speciaal lettertype dat ook door dyslectische kinderen gelezen kan worden. De schrijfster Lorena Veldhuijzen geeft haar boek Avonturen van Glas in twee lettertypes uit: een gangbaar type, en in Dyslexie, een lettertype van de Nederlandse ontwerper Christian Boer.
In de Verenigde Staten komen er al meerdere kinderboeken uit in dit lettertype, maar Nederland bleef tot nog toe achter. Ook Pixar Animation Studios kocht het aan voor een dyslectische acteur die animatiefilms inspreekt.
Veldhuijzen hoopt alle 8000 basisscholen van Nederland een gratis exemplaar van het boek aan te kunnen bieden.
Bron: diverse kranten en Lexima
In de Verenigde Staten komen er al meerdere kinderboeken uit in dit lettertype, maar Nederland bleef tot nog toe achter. Ook Pixar Animation Studios kocht het aan voor een dyslectische acteur die animatiefilms inspreekt.
Veldhuijzen hoopt alle 8000 basisscholen van Nederland een gratis exemplaar van het boek aan te kunnen bieden.
Bron: diverse kranten en Lexima
woensdag 23 mei 2012
Digitale prentenboeken
Leesmevoor.nl is een website waar digitale prentenboeken te bekijken en te beluisteren zijn. De site wordt mogelijk gemaakt door vrijwillige bijdragen van schrijvers en illustratoren. Op de voorpagina staan de populairste prentenboeken.

Door een klik op de afbeelding start het verhaal gelijk. Vooral op het digitale schoolbord komen de prentenboeken goed tot hun recht. Je kunt de boeken ook afspelen met het geluid van de computer uit, dan lees je het verhaal zelf voor aan de kinderen. Door de pijltjes aan de zijkant wissel je snel van bladzijde. Je kunt de kinderen ook zelfstandig een prentenboek laten beluisteren.
Een aanrader voor kleuterjuffen en meesters maar ook voor ouders die thuis willen lezen met hun kinderen.
Bron: Vives, nr. 125, 12 mei 2012.

Door een klik op de afbeelding start het verhaal gelijk. Vooral op het digitale schoolbord komen de prentenboeken goed tot hun recht. Je kunt de boeken ook afspelen met het geluid van de computer uit, dan lees je het verhaal zelf voor aan de kinderen. Door de pijltjes aan de zijkant wissel je snel van bladzijde. Je kunt de kinderen ook zelfstandig een prentenboek laten beluisteren.
Een aanrader voor kleuterjuffen en meesters maar ook voor ouders die thuis willen lezen met hun kinderen.
Bron: Vives, nr. 125, 12 mei 2012.
dinsdag 22 mei 2012
donderdag 3 mei 2012
Media Ukkies
Op 1 mei, tijdens de Maand van de Mediaopvoeding, start de nieuwe campagne ‘Media Ukkies: mediaopvoeding voor peuters en kleuters’. Deze campagne wordt georganiseerd door Mediawijzer.net om op deze manier aandacht te vragen voor de mediaopvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar.
Voor kinderen maken media een belangrijk onderdeel van hun leefwereld uit. Ondertussen staan de ontwikkelingen op mediagebied niet stil. Vraagt de muis nog om motorische ontwikkeling, dankzij de tablet en touchscreen is er voor de allerkleinsten geen enkele technische hindernis meer om zelf toegang te krijgen tot media.
Deze ontwikkelingen vergen een heleboel van de ouders, omdat het belangrijk is om kinderen van deze leeftijd goed te begeleiden. Ouders worden verondersteld de juiste context aan te geven en te zorgen voor een goede mediabalans. Zij kunnen positieve ontwikkelingen stimuleren en grenzen stellen. Aan de andere kant kunnen ouders ook weer van hun kinderen leren.
Media Ukkie Award
De allerkleinsten vinden vaak al zelf hun weg op bijvoorbeeld YouTube of in games en hebben dikwijls ook al een sterke voorkeur voor bepaalde televisieprogramma’s. Maar welke media zijn ook daadwerkelijk leuk, leerzaam en goed om in te zetten bij mediaopvoeding? Om dit te bepalen, worden op 16 mei 2012 de Media-Ukkie Awards uitgereikt aan de beste media (tv, website en app) voor peuters en kleuters. Een vakjury bepaalt de nominaties. Op 1 mei worden de nominaties, waarop het publiek kan stemmen, bekend gemaakt. Wil jij weten wie de genomineerden zijn en je stem uitbrengen? Kijk dan op de website van Maand van de Mediaopvoeding. De uitreiking van de Media Ukkie Awards zal plaatsvinden op 16 mei in Beeld en Geluid.
Onderzoek
Om het belang van de campagne te ondersteunen is er nieuw onderzoek gedaan naar feiten en cijfers over het mediagebruik van kinderen in de leeftijd van 0 tot 8 jaar. Omdat de belevingswereld van (jonge) kinderen zich vooral afspeelt in de nabijheid van ouders of grootouders wordt ook het mediagebruik van deze groep onderzocht. De resultaten van dit onderzoek worden op 2 mei gepresenteerd en zijn vanaf deze datum ook na te lezen op de website van de Maand van de Mediaopvoeding.
MQ-test
De MQ-test is een test op het gebied van mediawijsaheid voor (groot)ouders. Met deze test kan inzichtelijk gemaakt worden hoe mediawijs ze zijn en hoe goed ze het doen qua mediaopvoeding. Aan het einde van de MQ-test weten ouders niet alleen wat ze al wel en niet weten en kunnen, maar krijg ze ook mediaopvoedtips.
Media Ukkie Award
De allerkleinsten vinden vaak al zelf hun weg op bijvoorbeeld YouTube of in games en hebben dikwijls ook al een sterke voorkeur voor bepaalde televisieprogramma’s. Maar welke media zijn ook daadwerkelijk leuk, leerzaam en goed om in te zetten bij mediaopvoeding? Om dit te bepalen, worden op 16 mei 2012 de Media-Ukkie Awards uitgereikt aan de beste media (tv, website en app) voor peuters en kleuters. Een vakjury bepaalt de nominaties. Op 1 mei worden de nominaties, waarop het publiek kan stemmen, bekend gemaakt. Wil jij weten wie de genomineerden zijn en je stem uitbrengen? Kijk dan op de website van Maand van de Mediaopvoeding. De uitreiking van de Media Ukkie Awards zal plaatsvinden op 16 mei in Beeld en Geluid.
Onderzoek
Om het belang van de campagne te ondersteunen is er nieuw onderzoek gedaan naar feiten en cijfers over het mediagebruik van kinderen in de leeftijd van 0 tot 8 jaar. Omdat de belevingswereld van (jonge) kinderen zich vooral afspeelt in de nabijheid van ouders of grootouders wordt ook het mediagebruik van deze groep onderzocht. De resultaten van dit onderzoek worden op 2 mei gepresenteerd en zijn vanaf deze datum ook na te lezen op de website van de Maand van de Mediaopvoeding.
MQ-test
De MQ-test is een test op het gebied van mediawijsaheid voor (groot)ouders. Met deze test kan inzichtelijk gemaakt worden hoe mediawijs ze zijn en hoe goed ze het doen qua mediaopvoeding. Aan het einde van de MQ-test weten ouders niet alleen wat ze al wel en niet weten en kunnen, maar krijg ze ook mediaopvoedtips.
woensdag 11 april 2012
Social Media Wijs
Sociale media, ook scholen kunnen er niet meer om heen. Social Media Wijs wil kinderen en jongeren wegwijs maken in de mogelijkheden die sociale media bieden om te leren, te communiceren en zich te profileren. Zij ontwikkelen programma's en geven trainingen op het gebied van sociale media voor kinderen, jongeren en hun leerkrachten en ouders.
Op de site van Social Media Wijs, een initiatief van Thijs van de Reep en Linda Vonhof is o.a. een Positief Social Media Protocol te downloaden.
Op de site van Social Media Wijs, een initiatief van Thijs van de Reep en Linda Vonhof is o.a. een Positief Social Media Protocol te downloaden.
Abonneren op:
Posts (Atom)