Op 1 mei, tijdens de Maand van de Mediaopvoeding, start de nieuwe campagne ‘Media Ukkies: mediaopvoeding voor peuters en kleuters’. Deze campagne wordt georganiseerd door Mediawijzer.net om op deze manier aandacht te vragen voor de mediaopvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar.
Voor kinderen maken media een belangrijk onderdeel van hun leefwereld uit. Ondertussen staan de ontwikkelingen op mediagebied niet stil. Vraagt de muis nog om motorische ontwikkeling, dankzij de tablet en touchscreen is er voor de allerkleinsten geen enkele technische hindernis meer om zelf toegang te krijgen tot media.
Deze ontwikkelingen vergen een heleboel van de ouders, omdat het belangrijk is om kinderen van deze leeftijd goed te begeleiden. Ouders worden verondersteld de juiste context aan te geven en te zorgen voor een goede mediabalans. Zij kunnen positieve ontwikkelingen stimuleren en grenzen stellen. Aan de andere kant kunnen ouders ook weer van hun kinderen leren.
Media Ukkie Award
De allerkleinsten vinden vaak al zelf hun weg op bijvoorbeeld YouTube of in games en hebben dikwijls ook al een sterke voorkeur voor bepaalde televisieprogramma’s. Maar welke media zijn ook daadwerkelijk leuk, leerzaam en goed om in te zetten bij mediaopvoeding? Om dit te bepalen, worden op 16 mei 2012 de Media-Ukkie Awards uitgereikt aan de beste media (tv, website en app) voor peuters en kleuters. Een vakjury bepaalt de nominaties. Op 1 mei worden de nominaties, waarop het publiek kan stemmen, bekend gemaakt. Wil jij weten wie de genomineerden zijn en je stem uitbrengen? Kijk dan op de website van Maand van de Mediaopvoeding. De uitreiking van de Media Ukkie Awards zal plaatsvinden op 16 mei in Beeld en Geluid.
Onderzoek
Om het belang van de campagne te ondersteunen is er nieuw onderzoek gedaan naar feiten en cijfers over het mediagebruik van kinderen in de leeftijd van 0 tot 8 jaar. Omdat de belevingswereld van (jonge) kinderen zich vooral afspeelt in de nabijheid van ouders of grootouders wordt ook het mediagebruik van deze groep onderzocht. De resultaten van dit onderzoek worden op 2 mei gepresenteerd en zijn vanaf deze datum ook na te lezen op de website van de Maand van de Mediaopvoeding.
MQ-test
De MQ-test is een test op het gebied van mediawijsaheid voor (groot)ouders. Met deze test kan inzichtelijk gemaakt worden hoe mediawijs ze zijn en hoe goed ze het doen qua mediaopvoeding. Aan het einde van de MQ-test weten ouders niet alleen wat ze al wel en niet weten en kunnen, maar krijg ze ook mediaopvoedtips.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten