dinsdag 18 maart 2014

En we noemen hem NAO.

Kan een robot in de klas van meerwaarde zijn voor het onderwijs? Vincent Klabbers, docent op PABO De Kempel in Helmond, doet hier onderzoek naar. De robot, genaamd NAO, die bij dit experiment gebruikt wordt ziet er uit als een klein mensje. Hij kan praten en bewegen, waardoor zijn inzet een heel andere inpact heeft dan bijvoorbeeld een iPad. Het is een soort extra leermiddel voor kinderen en kan gezien worden als een verlengstuk van de docent. De robot kan bijvoorbeeld assisteren bij een interactieve geschiedenisles, waar hij een verhaal vertelt, moeilijke woorden uitlegt en illustraties detecteert die kinderen hem laten zien. Het nadeel van de inzet van NAO is dat het echt een machine is. Zijn stem klinkt robotachtig en NAO kan alleen dingen doen die voorgeprogrammeerd zijn. Meteen inspringen op situaties die zich in de klas voordoen is er niet bij.
Wil je zien hoe NAO werkt? Kijk dan eens op: www.facebook.com/NAOKempel.

 Bron: Bijlage bij Brabants Dagblad (mrt. 2014)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten